瀬戸磁器の歴史➂ 加藤民吉

posted in: コラム | 0

 

 

瀬戸の磁祖である加藤民吉(1772-1824)は、明和9年(1772) 2月20日に、瀬戸の大松窯の窯元である加藤吉左衛門の次男として瀬戸西谷(現:瀬戸市西谷町)に生まれました。

 

当時の瀬戸では長男のみしか窯を継ぐことができないという瀬戸窯を保護する窯屋仲間の取り決めのために次男であった民吉は、享和元年(1801)に、父吉左衛門とともに熱田前新田の開拓に従事することになります。

 

その時、新田開発をしていた民吉親子を当時尾張藩の熱田奉行の津金文左衛門の目にとまり、そして彼が研究していた南京焼き(磁器)の研究を手伝うことになります。

 

民吉親子が熱田で磁器開発していた以前から瀬戸では、磁器の開発が行われていましたが、当時製作され始めていた瀬戸の磁器は、肥前(現:佐賀県)の磁器と比較すると素地や釉薬などまだ劣るものでした。

 

 

 

瀬戸での染付の始まり

 

瀬戸の染付の起源は、江戸時代後期の18世紀後半にさかのぼります。

 

有田を中心とした肥前磁器が全国に広がると、瀬戸物の需要は次第に低下。

 

そのため、磁器染付の代替品として、陶器のボディに呉須で絵付けした「陶胎染付」(呉須絵陶器)が生み出されていました。

 

しかし、これらの対策にもかかわらず、不振は一層拡大。

 

1789年、瀬戸で加藤粂八が甥の加藤忠治と共に磁器の試作に成功し、磁器の製法が確立しました。

 

しかし、初期の磁器は有田のものと比べて品質が劣っていました。

 

その理由は、瀬戸では、磁器の原料となる優れた陶石が産出しないため、良質な陶石が不足。陶土や長石を混ぜて素地を作る必要があり、さらに輸入された唐呉須や九州地方に産する柞灰の入手が難しかったことが挙げられます。

 

柞灰(いすはい): 鉄分の少ない灰で、有田焼き等の磁器用の白い釉に使用。 九州の宮崎地方に、生えている柞(ゆす、ゆん)の木から、採れる。

 

 

 

第5回民吉勉強会 2023年6月4日
谷口雅夫氏(元(公財)瀬戸市文化振興財団常務理事)を講師に迎えた、「染付磁器生産開始のなぞ」のPDF資料です。瀬戸染付磁器の誕生について、磁器創始者、「尾張」刻印をテーマにかなり詳細に書かれていて、瀬戸染付好きにはたまらないです。

染付磁器生産開始のなぞ【PDF】

 

 

 

民吉、天草へ

 

瀬戸で作り始めた磁器は本場九州に比べると劣っていたため、1804年に肥前磁器の技術を学ぶに民吉は、尾張藩や瀬戸の窯屋連中の支援の下、九州天草の東向寺(熊本県天草市)の天中和尚(愛知郡菱野村出身 現:瀬戸市新田町)を頼っての旅に出ることとなります。

 

東向寺の天中和尚の紹介で天草の上田家の窯場にて働き、翌年1805年に佐々(長崎県佐々町)の福本家の窯場にて働くことになります。

 

九州で文化元年(1804)から文化4年(1807)まで修業し、帰国した後は習得した、製土法・成形法・釉薬調合法・焼成法・絵付技法など加藤民吉の持ち帰った技術により、

 

瀬戸の磁器焼成技術は向上し、瀬戸窯業に隆盛をもたらしました。

 

 

 

 

彼は瀬戸の磁祖としてその名を刻み、没後の文政9年には窯神として祀られ、磁祖となりました。

 

また、瀬戸市には磁祖・加藤民吉を祀る神社も存在し、全国に知られる「せともの祭」はこの神社の神事として行われています。

 

神社の境内には民吉像と登り窯を模した珍しい社があり、訪れる者が彼の遺徳を偲ぶことができます。

 

九州有田から磁器の製法を伝え、瀬戸の窯業を栄えさせた加藤民吉の功績は、今もなお称えられています。

 


 

 

〈主な参考文献〉

➀企画展「川本半助展」平成10年3月28日発行 (編集・発行)瀬戸市歴史民俗資料館

➁瀬戸の陶芸 1300年の歴史と今 会期平成7年8月5日~9月28日 (編集・発行)愛知県陶磁資料館

➂瀬戸染付の精華そして湖東焼 川本治兵衛 令和3年11月20日発行 (編集・発行)瀬戸市美術館

➃日本史の舞台❿ 風雲つげる幕末維新 集英社

 

 

 

 

 

 

こちらの加藤民吉に関する紹介動画ですが、瀬戸市美術館の館長 服部文孝さんが分かりやすく解説されています。興味のある方は、是非視聴してみて下さい。

 

 

 

 

 

 

Kato Tamikichi (1772-1824), the founder of Seto porcelain, was born on February 20, 1772, to Seto Nishitani (now Seto City Nishitani) as the second son of Kato Kichizaemon, the pottery master of Seto’s Omatsu kiln. I was born in Tanimachi).

 

In 1801, Tamikichi, the second son of Seto, was born with his father, Kichizaemon, due to an agreement among the kiln makers who protected the Seto kiln that only the eldest son could inherit the kiln in Seto. He will be engaged in the development of Atsuta-mae new rice fields.

 

At that time, Tamiyoshi and his father, who were developing new rice fields, caught the attention of Bunzaemon Tsugane, the Atsuta magistrate of the Owari domain at the time, and they decided to help Tamiyoshi in his research on Nanjing ware (porcelain).

 

Porcelain was being developed in Seto even before the Tamyoshi family developed porcelain in Atsuta, but the porcelain of Seto, which had begun to be produced at that time, was of a poor quality compared to the porcelain of Hizen (present-day Saga Prefecture). and glaze were still inferior.

 

 

The beginning of dyeing in Seto

 

The origins of Seto dyeing date back to the late 18th century, during the late Edo period.

 

As Hizen porcelain, centered around Arita, spread throughout the country, demand for chinaware gradually declined.

 

For this reason, as an alternative to porcelain dyed pottery, “Totai Sometsuke” (Gosu-e pottery), which is a pottery body decorated with Gosu paint, was created.

 

However, despite these measures, the slump worsened.

 

In 1789, Keihachi Kato and his nephew Tadaharu Kato succeeded in making a prototype of porcelain in Seto, and the manufacturing method for porcelain was established.

 

However, the quality of early porcelain was inferior to that of Arita.

 

The reason for this is that Seto does not produce high-quality pottery stone, which is the raw material for porcelain, and there is a shortage of high-quality pottery stone. It was necessary to mix potter’s clay and feldspar to make the base, and it was also difficult to obtain imported Karagosu and citron ash from the Kyushu region.

 

Isuhai: Ash with low iron content, used for white glaze for porcelain such as Arita ware. It is harvested from the yusu (Japanese yun) tree that grows in the Miyazaki region of Kyushu.

 

 

5th Tamikichi Study Group June 4, 2023
This is a PDF document of “The Mystery of Starting the Production of Dyed Porcelain” by Mr. Masao Taniguchi (former Executive Director of the Seto City Cultural Promotion Foundation) as a lecturer. It is written in great detail about the birth of Seto dyed porcelain, with the theme of the porcelain founder and the “Owari” stamp, and is irresistible for Seto dyed porcelain lovers.

The mystery of starting dyed porcelain production [PDF]

 

Tamikichi to Amakusa

 

The porcelain that began to be made in Seto was inferior to the one made in Kyushu, so in 1804 Tamikichi learned the technique of Hizen porcelain, and with the support of the Owari clan and Seto kilns, he went to Tokoji Temple in Amakusa, Kyushu (Kumamoto). He will embark on his journey with the help of Kazuhisa Tenchu (from Hishino Village, Aichi District, presently Nitta Town, Seto City) from Amakusa City, Prefecture.

 

Through the introduction of Osho Tenchu of Tokoji Temple, he worked at the Ueda family’s kiln in Amakusa, and the following year, in 1805, he began working at the Fukumoto family’s kiln in Sasa (Sasa Town, Nagasaki Prefecture).

 

Tamikichi Kato trained in Kyushu from 1804 to 1807, and after returning to Japan, he learned the techniques he brought back, including clay making, molding, glaze mixing, firing, and painting techniques. According to

 

Seto’s porcelain firing technology improved, bringing prosperity to the Seto ceramic industry.

 

 

 

He carved out his name as the founder of Seto porcelain, and after his death in 1999, he was worshiped as the god of kilns and became the founder of porcelain.

 

Seto City also has a shrine dedicated to the founder of porcelain, Tamikichi Kato, and the nationwide “Setomono Festival” is held as a ritual at this shrine.

 

Inside the shrine grounds, there is a statue of Tamikichi and a rare shrine modeled after a climbing kiln, where visitors can remember his virtues.

 

Tamikichi Kato’s achievements in bringing the porcelain manufacturing method from Arita, Kyushu, and making Seto’s ceramic industry flourish are still celebrated today.